Regulamin udzielania zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane przez PWiK Sp. z o.o. w Rudzie Śląskiej
wprowadzony Poleceniem służbowym Prezesa Zarządu nr PS/006/3/2007 z dnia 14.05.2007 r.
Postanowienia ogólne
§ 1
Umowy o dostawy, usługi i roboty budowlane w zakresie w jakim nie podlegają ustawie Prawo zamówień publicznych, Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Rudzie Śląskiej zawiera w oparciu o postanowienia niniejszego Regulaminu oraz przepisy Kodeksu Cywilnego.
Formy zawarcia umowy są następujące:
- przetarg (ograniczony i nieograniczony)
- oferta i jej przyjęcie
- negocjacje i porozumienie przedkontraktowe.
§ 2 Określenie przedmiotu zamówienia
- Przedmiot zamówienia określa się za pomocą obiektywnych cech technicznych i jakościowych, (winien zawierać kompletną techniczną charakterystykę, łącznie ze wskazaniem rodzaju dopuszczalnych surowców i materiałów, sposobów wykonania, wymagań jakościowych, metod sprawdzania jakości przy odbiorze), a w odniesieniu do robót budowlanych dokumentacji projektowej lub planu sytuacyjnego i profilu (w przypadku kanalizacji) oraz opisu technicznego wykonania i odbioru robót.
- W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość określenia przedmiotu zamówienia przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia.
- Przedmiot i warunki zamówienia należy określać w sposób zapewniający uczciwą konkurencję.
§ 3 Sposób obliczenia wartości szacunkowej
- Podstawą przeliczenia wartości zamówień jest średni kurs złotego w stosunku do euro, ogłoszony w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów. Dział Zaopatrzenia i Zamówień zobowiązany jest do przekazywania poszczególnym działom informacji o obowiązującym kursie.
- Wartość zamówienia na roboty budowlane oblicza się na podstawie kosztorysu inwestorskiego.
- Podstawą obliczenia wartości zamówienia na dostawy i usługi jest wartość rynkowa rzeczy lub świadczeń objętych zamówieniem.
- Jeżeli dostawy lub usługi powtarzają się okresowo, podstawą obliczenia wartości zamówienia jest łączna wartość zamówień na tożsame usługi lub dostawy udzielone w ciągu poprzednich 12 miesięcy, z uwzględnieniem zmian ilościowych zamawianych dostaw lub usług.
- Jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia.
§ 4 Komisja przetargowa:
Za czynności przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia odpowiedzialna jest komisja przetargowa, która dokonuje badania i oceny ofert.
- Dla zamówień udzielanych w ramach niniejszego regulaminu, komisja powoływana jest obowiązkowo.
- Członków komisji powołuje i odwołuje Zarząd.
- Komisja przetargowa przedstawia Zarządowi propozycję pominięcia oferenta odrzucenia oferty oraz wyboru najkorzystniejszej oferty, a także występuje z wnioskiem o zamknięcie przetargu bez dokonania wyboru oferty.
- Ostateczną decyzję o wyniku postępowania podejmuje Zarząd.
Dokumentacja:
§ 5 Dokumenty
- W postępowaniu przygotowującym umowę zamawiający może żądać od wykonawców oświadczeń i dokumentów niezbędnych do przygotowania umowy.
- Wymagane dokumenty mogą być złożone w formie oryginału lub kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez osoby uprawnione do składania oferty.
- W przypadku braku potwierdzenia za zgodność z oryginałem zamawiający może wezwać wykonawcę, aby w wyznaczonym terminie uzupełnił złożone dokumenty.
- W postępowaniu o udzielenie zamówienia, oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje zamawiający i wykonawcy przekazują w formie pisemnej.
- Oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje przekazane za pomocą faksu lub drogą elektroniczną uważa się za złożone w terminie, jeżeli ich treść dodarła do adresata przed upływem terminu i możliwym jest bezsporne potwierdzenie faktu nadania.
- Ofertę składa się, pod rygorem nieważności w formie pisemnej, w języku polskim oraz w walucie PLN.
§ 6 Specyfikacja:
- Podstawę prawidłowego przygotowania oferty stanowi specyfikacja, która zawiera co najmniej:
- oznaczenie zamawiającego,
- tryb udzielenia zamówienia,
- opis przedmiotu zamówienia,
- termin wykonania zamówienia,
- opis warunków udziału w postępowaniu,
- opis kryterium oceny ofert,
- wymagania dotyczące wadium i zabezpieczenia należytego wykonania umowy,
- termin związania z ofertą,
- opis sposobu przygotowania ofert,
- miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert,
- opis sposobu obliczenia ceny,
- wzór umowy,
- Wykonawcy mogą zwrócić się na piśmie do zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji.
Zamawiający ma obowiązek niezwłocznie udzielić wyjaśnień, chyba, że prośba wpłynęła po terminie wskazanym w specyfikacji. - Zamawiający przekazuje treść wyjaśnień wszystkim wykonawcom, którym dostarczono specyfikację lub zaproszenie, bez ujawniania źródła zapytania.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach zamawiający może w każdym czasie, przed upływem terminu składania ofert, zmodyfikować treść specyfikacji. Modyfikację przekazuje się niezwłocznie wszystkim wykonawcom, którym przekazano specyfikację. Modyfikacja treści specyfikacji nie może dotyczyć kryteriów oceny ofert.
- Zamawiający może przedłużyć termin składania ofert, powiadamiając o tym niezwłocznie wszystkich wykonawców.
Jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce, to wszystkie prawa i obowiązki zamawiającego i wykonawców odnoszące się do terminu pierwotnego będą odnosiły się do terminu zmienionego. - Wykonawcy mogą zastrzec w ofercie informacje poufne, zamawiający nie ma prawa tych informacji ujawnić innym osobom.
Wadium i zabezpieczenie:
§ 7 Wadium i zabezpieczenie należytego wykonania umowy:
- Zamawiający może żądać od wykonawców wniesienia wadium.
- Wykonawca powinien wnieść wadium najpóźniej do dnia wyznaczonego jako ostateczny termin składania ofert.
- Wykonawca może wnieść wadium w pieniądzu, gwarancjach bankowych, gwarancjach ubezpieczeniowych.
- W przypadku wniesienia wadium w postaci przelewu bankowego, przelewu należy dokonać na konto wskazane w specyfikacji.
- W przypadkach przewidzianych w specyfikacji wykonawca, którego oferta została wybrana, zobowiązany jest do wniesienia "zabezpieczenia należytego wykonania umowy".
Tryby udzielania zamówień:
§ 8 Przetarg nieograniczony
- Przetarg nieograniczony to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy.
- Zamawiający wszczyna postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego zamieszczając ogłoszenie na tablicy ogłoszeń w budynku nr 2 ( Biuro Obsługi Klienta ) oraz na stronie internetowej www.pwik.com.pl
- Ogłoszenie zawiera co najmniej:
- oznaczenie zamawiającego,
- temat postępowania,
- termin i miejsce składania ofert,
- opis przedmiotu zamówienia,
- termin realizacji zamówienia,
- kryterium oceny ofert,
- informacja na temat wadium,
- sposób odbioru specyfikacji.
- Zamawiający wyznacza termin składania ofert z uwzględnieniem czasu niezbędnego na przygotowanie i złożenie oferty.
§ 9 Przetarg ograniczony
- Przetarg ograniczony to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający kieruje zaproszenie do udziału w postępowaniu do określonej grupy wykonawców.
- Zaproszenie zawiera co najmniej:
- oznaczenie zamawiającego,
- temat postępowania,
- termin i miejsce składania ofert,
- opis przedmiotu zamówienia,
- termin realizacji zamówienia,
- kryterium oceny ofert,
- sposób odbioru specyfikacji,
- informacja na temat wadium.
- Zamawiający wyznacza termin składania ofert z uwzględnieniem czasu niezbędnego na przygotowanie i złożenie oferty.
§ 10 Zapytanie o cenę
- Zapytanie o cenę to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający kieruje pytanie o cenę do wybranych przez siebie wykonawców (min. 3) i zaprasza do składania ofert.
- Wraz z zaproszeniem do składania ofert zamawiający przesyła specyfikację.
- Zamawiający wyznacza termin składania ofert z uwzględnieniem czasu niezbędnego na przygotowanie i złożenie oferty.
§ 11 Zamówienie z wolnej ręki
W uzasadnionych przypadkach zamawiający stosuje tryb zamówienia z wolnej ręki.
- Zamówienie z wolnej ręki to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający udziela zamówienia po negocjacjach z jednym wykonawcą.
- Negocjacje z wykonawcą prowadzi komisja, która przedstawia Zarządowi protokół z rozmów.
- Decyzję o udzieleniu zamówienia z wolnej ręki podejmuje Zarząd.
§ 12 Negocjacje
- Negocjacje to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy z określoną grupą wykonawców.
- Zamawiający wszczyna postępowanie w trybie negocjacji, przekazując określonej grupie wykonawców zaproszenie do negocjacji wraz ze specyfikacją.
- Zaproszenie zawiera co najmniej:
- opis przedmiotu zamówienia,
- termin wykonania zamówienia,
- opis warunków udziału w postępowaniu,
- kryterium oceny ofert,
- miejsce i termin negocjacji.
- Podstawą przeprowadzenia negocjacji są oferty wykonawców.
Rozpatrywanie ofert
§ 13 Jawność postępowania
- Otwarcie ofert jest jawne i następuje w tym samym dniu, co termin ich składania.
- Podczas sesji jawnej komisja stwierdza, czy postępowanie zostało ogłoszone prawidłowo, czy koperty nie zostały naruszone, ponadto policzy ilość ofert i dokona ich otwarcia.
- Oferty złożone po terminie zostaną uznane za nieważne i zwrócone wykonawcom bez rozpatrywania.
- Podczas jawnego otwarcia ofert, komisja poda do publicznej wiadomości co najmniej nazwę i adres wykonawcy, którego oferta jest otwierana oraz cenę ofertową.
Informacje te doręcza się także wykonawcom, którzy nie byli obecni przy otwieraniu ofert, na ich wniosek. - Zamawiający nie podaje do publicznej wiadomości kwoty, jaką przeznaczył na sfinansowanie zamówienia.
§ 14 Tryb oceny ofert
- W toku dokonywania oceny złożonych ofert, zamawiający może żądać uzupełnienia dokumentów lub udzielenia przez wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych przez nich ofert.
- W trakcie dokonywania oceny ofert zamawiający ma prawo do poprawienia oczywistych omyłek w tekście oferty, o czym powinien niezwłocznie powiadomić wykonawcę.
Jeżeli wykonawca nie wyrazi zgody na poprawienie oczywistych omyłek w tekście oferty, to jego oferta będzie odrzucona. W przypadku rozbieżności pomiędzy cena podaną liczbowo i słownie, przyjmuje się za prawidłową cenę podaną słownie. - Zamawiający w celu ustalenia, czy oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia może zwrócić się do wykonawcy o udzielenie w określonym terminie wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny. Brak wyjaśnień może skutkować odrzuceniem oferty.
- Wprowadza się możliwość negocjacji cen po otwarciu ofert.
- Przy ustalaniu kryteriów oceny ofert dopuszcza się możliwość oceny właściwości dostawcy lub wykonawcy, czyli jego wiarygodność ekonomiczną, techniczną lub finansową.
§ 15 Ogłoszenie wyników i zawarcie umowy
- O wyborze oferty powiadomieni zostaną pisemnie wykonawcy, biorący udział w postępowaniu.
Informacja powyższa zawierać będzie nazwę i adres wyłonionego wykonawcy oraz cenę ofertową. - Wykonawca, którego oferta zostanie wybrana, wraz z zawiadomieniem o wyniku postępowania otrzyma informacje dotyczące miejsca i terminu zawarcia umowy.
- Jeżeli wybrany wykonawca uchyli się od podpisania umowy (stanowiącej załącznik specyfikacji i zaakceptowanej poprzez udział w postępowaniu), wybór ofert zostanie przeprowadzony ponownie spośród ofert złożonych, o ile nie zostały one odrzucone.
§ 16 Zamknięcie przetargu bez dokonania wyboru oferty oraz postępowania przygotowującego umowę
- Zamawiający zastrzega sobie prawo do zamknięcia przetargu lub zakończenia postępowania przygotowującego umowę, bez podania przyczyn.
- O zamknięciu przetargu lub zakończeniu postępowania przygotowującego umowę, zamawiający winien niezwłocznie powiadomić drugą stronę na piśmie.
Informację wprowadził: | PWIK Ruda Śląska |
Za treść odpowiada: | PWIK Ruda Śląska |
Data wytworzenia: | PWIK Ruda Śląska 27.12.2023 |